Visie

Visie

In de afgelopen 13 jaren dat ik werkzaam ben in de Jeugdhulpverlening, waarvan sinds 2008 als Schoolmaatschappelijk Werker, heb ik ervaren dat kinderen de tijd spiegelen. Kinderen vinden alles leuk en willen niets missen. Dit laten ze zien door op geheel eigen wijze te reageren op deze snelle, hectische maatschappij.

De aandacht van een kind wordt in deze hectische maatschappij steeds meer naar buiten getrokken, door computerspelletjes, mobiele telefoons, televisie, reclame en een overvloed aan materiële afleidingen. Zo worden kinderen al van jongs af aan meegenomen in een dagschema vol prikkels en indrukken.

Er zijn kinderen die een druk leven vol activiteiten prima aankunnen. Maar er is ook een grote groep kinderen voor wie dat niet geldt. Zij krijgen problemen in een maatschappij die steeds drukker wordt, en steeds meer van kinderen vraagt. Het zijn vooral de sociale, geïnteresseerde, gevoelige kinderen die de gevolgen ervan aan den lijve ondervinden. Zij kunnen zich moeilijk afsluiten voor alle prikkels die de hele dag door op ze af komen. Ze vinden het moeilijk om nee te zeggen, en ze doen niet alleen véél, maar willen dat ook nog allemaal góed doen. Dat is niet zo vreemd, in een maatschappij waar prestaties erg belangrijk zijn.

ac0c95959ccbb7f119a5d8c55837b0a6

Waar een baby in de kern nog nauw verbonden is met zichzelf en zijn emoties op directe wijze uit, is het naar mate kinderen blootgesteld worden aan de vele prikkels van tegenwoordig steeds moeilijker om de verbinding met zichzelf te blijven voelen. Naast het vele goeds dat kinderen leren van hun ouders, op school en van hun omgeving, leren ze ook snel iets heel essentieels af; namelijk om zichzelf te zijn en blijven.

De prikkels van buitenaf zorgen er tevens voor dat kinderen afgeleid raken van hun eigen passies, hun innerlijke kracht en dromen die ze willen verwezenlijken. Op school kost het deze kinderen moeite om geconcentreerd te blijven. Soms trekken kinderen zich terug, of ze raken overprikkeld, wat zich kan uiten in druk of extreem druk gedrag, ademhalingsproblemen, faalangst of psychosomatische problemen zoals buikpijnklachten, hoofdpijn en slaapproblemen. Daarbij kunnen ook nog omstandigheden of gebeurtenissen, zoals een echtscheiding of het overlijden van een dierbare, komen waardoor het ‘heel-zijn’ niet langer wordt ervaren. Met een klacht of probleem laat een kind weten dat hij zichzelf een beetje kwijt is.

Op het moment dat er sprake is van een probleem, is het niet meer dan logisch dat je als ouder, opvoeder of leerkracht snakt naar een oplossing voor je kind. Het liefst een oplossing met een duidelijke gebruiksaanwijzing en met een snel resultaat. Het aantal diagnosestellingen is dan ook explosief gestegen in de afgelopen jaren. In eerste instantie geeft het een gevoel van berusting en veiligheid, maar kinderen zèlf zijn er niet op uit om in een hokje gestopt te worden of te moeten voldoen aan voorgeschreven richtlijnen. Ze willen vooral zichzelf zijn met hun mooie kwaliteiten, zoals (heel)gevoelig zijn, een sterke intuïtie hebben, zeer wijs, hoogbegaafd of paranormaal begaafd zijn. Echter de gevolgen van deze kwaliteiten kunnen resulteren in gedragsuitingen zoals (extreem) druk gedrag, opstandig/boos gedrag, emotioneel of juist teruggetrokken gedrag.

In de afgelopen jaren ben ik er steeds meer van overtuigd geraakt dat we te maken hebben met een nieuwe generatie kinderen, een nieuwe tijd. Kinderen met deze mooie kwaliteiten en opvallende gedragspatronen vragen om een andere manier van benaderen bij het opvoeden, hulpverlenen en onderwijzen.

yogabewerkt-1080x636

Om te kunnen blijven aansluiten bij deze nieuwe generatie kinderen, ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het holistisch werken, waarin het kind op spelende wijze benaderd wordt op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak. Deze werkwijze bevordert de totaalbeleving van kinderen, er ontstaat ruimte voor nieuwe inzichten en mogelijkheden voor het kind om in zijn kracht te komen en in balans te blijven. Vanuit innerlijke kracht kunnen kinderen invulling geven aan hun eigen unieke kwaliteiten, talenten en gaven en kunnen ze zijn wie ze zijn!

Het aanbod van Kinderpraktijk Inmind is dan ook gericht op het ontdekken van deze unieke kwaliteiten, talenten en gaven en het aanleren van vaardigheden om gedachten in het hier en nu te kunnen houden, te leren ontspannen en om een hoofd vol gedachten tot rust te brengen.

 

“Een kind heeft geen rugzak,

maar een schatkist om elke dag te kijken wat voor moois erin zit”.